Digitale marketing

Digitale marketingstrategie

De aanpak waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten noemen we digital marketing. Digital marketing is gericht op realisaties van klantkennis en waarde voor je klant.

Het doel van digitale marketing is ervoor te zorgen dat je potentiele klanten je leren kennen, je vertrouwen en interesse hebben in je producten en of diensten om ze vervolgens te kopen.

Hoe kan jij een digitale marketingstrategie ontwikkelen?

Doelstellingen bepalen

Een eerste stap richting het ontwikkelen van een digitale marketingstrategie is jouw doelstellingen bepalen. Dit lijkt een logische stap. Toch zien we te vaak dat marketeers veel te vaak beginnen met de uitwerking van posts en campagnes nog voor er duidelijke doelen werden opgesteld. Stel duidelijke , SMART doelen op waarom je een strategie omtrent digitale strategie wil ontwikkelen waar je naartoe wilt en wat de gewenste uitkomst is van jouw acties. Op die manier kan je later terugkoppelen bij de uiteindelijke evaluatie.

Onderzoek jouw doelpubliek

Door onderzoek te doen naar jouw doelpubliek, wordt het in de toekomst makkelijker om gerichter te adverteren. Daarom is het noodzakelijk om een duidelijk beeld te schetsen wie je wil bereiken met jouw acties. Daartoe is het ook belangrijk om niet enkel de demografische gegevens te vergaren van jouw bedoelde doelpubliek maar ook om te onderzoeken op welke platformen ze aanwezig zijn en waar ze dus hun tijd aan spenderen.

Creëren en uitvoeren van een digitale marketingstrategie

Na het bepalen van de doelstellingen en een duidelijk beeld te hebben van jouw doelpubliek is het tijd om jouw strategie uit te werken. Maar hoe begin je hier aan?

De grootste uitdaging is het vinden van het juiste kanaal om je op te focussen. De reden waarom dit de grootste uitdaging is komt voor uit het feit dat men schrik heeft om budget te investeren in kanalen die niet zullen werken. Dit kan natuurlijk altijd voorkomen. Daarom is het beter om in de beginfase te starten met kleine, meer gefocuste campagnes per kanaal om te bekijken wat de impact is op kleine schaal. Zo hoef je geen honderden of duizenden euro’s te spenderen met het risico om geen resultaat te boeken. Indien een campagne op kleine schaal aanslaat, kan je die lijn doortrekken en stelselmatig meer investeren in kanalen waarop jouw doelpubliek het best reageert om zo op een effectieve en efficiënte manier budget te spenderen aan jouw digitale marketingstrategie.

Meten en evalueren

De laatste stap is altijd het evalueren van de resultaten. Om te kunnen groeien en te blijven leren van jouw fouten is het noodzakelijk om tussentijds te evalueren en bij te sturen waar nodig. Alleen op die manier zorg je ervoor dat jouw digitale marketingstrategie ook op langere termijn zal slagen. Bekijk data van je gevoerde campagnes, herbekijk jouw doelpubliek en doelstellingen, om op een gefundeerde manier beslissingen te maken die jouw bedrijf doet groeien op de lange termijn.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw digitale marketingstrategie? Maak een afspraak met de Marsmannen om samen de mogelijkheden te bekijken!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.