Marsmannen Blog

Gepubliceerd op 14 september 2022
door Steff Vanhaverbeke
Marketingspecialisten zijn eigenlijk niet echt nodig. Met genoeg tijd en middelen kan je zelf aan de slag met Marketing & Sales. Ben je dan wel nog bezig met je core business? Denk er eens aan om toch een marketing bureau aan te spreken die de ins and outs kent van de marketing business.
Gepubliceerd op 2 september 2022
door Steff Vanhaverbeke
Het merk mag niet over jou of je product gaan, maar het moet over je publiek gaan.Kijk maar naar de openingszin van de Breinpiraten 'Ahoi, Breinpiraten' waar er direct verwezen wordt naar de luisteraars/kijkers.  
Gepubliceerd op 24 augustus 2022
door Steff Vanhaverbeke
Marketing is als een markt met kraampjes, zet je kraam op een plaats waar veel volk komt. In digital marketing is dit niet anders, zorg dat je traffic lokt naar jouw site.    
Gepubliceerd op 13 juli 2022
door Karl Mortier
Deze week had ik de eer om een visuele workshop te begeleiden bij Impetus.academy, een spin-off van Universiteit Gent. Een podium krijgen voor een groep academische toptalenten. Zelf ben ik niet academisch gevormd, de twijfel van weleer heeft gelukkig plaats gemaakt voor passie en geloof in eigen kunnen met hoe ik het benoem "de kracht van visualisatie". Ik sta graag in het veld tussen de mensen en dan neem ik niet de tijd om de wetenschappelijke onderbouw van mijn interventies te onderzoeken. Als je een…
Gepubliceerd op 13 juli 2022
door Steff Vanhaverbeke
YouTube SEO - enkele tips Als het om SEO gaat, denken de meeste marketeers automatisch aan Google. Zoekmachine optimalisatie is echter nog geavanceerder. YouTube wordt ook beschouwd als een zoekmachine, en niet zomaar één! De wondere wereld van content marketing en zoekmachine optimalisatie is complex en evolueert, maar van één ding kunt u zeker zijn: video's zijn nog steeds een essentieel onderdeel van het genereren van kwalitatief hoogstaand verkeer naar uw website. YouTube is al jaren een marktspeler.…
Gepubliceerd op 21 juni 2022
door Steff Vanhaverbeke
Het antwoord hierop is niet altijd een duidelijk "ja". Nieuwe technologieën zoals virtual/augmented reality of voorspellende marketing met machine learning zijn technologische hoogstandjes. In theorie kunnen kleine bedrijven het ook gebruiken om creatieve en effectieve campagnes op te zetten. In de praktijk hebben deze marketingtrends een hoge prijs. Aangezien beide technologieën snel groeien, is het mogelijk dat de kosten in de nabije toekomst gunstig zullen evolueren. Kijken we bijvoorbeeld naar virtual…
Gepubliceerd op 24 mei 2022
door Steff Vanhaverbeke
Omdat het niet altijd even makkelijk is om klanten te werven als zelfstandig coach hebben wij voor jou reeds een bruikbare gids opgesteld die jou kan helpen om je klantenbestand uit te breiden. 1. Help eerst Zoek manieren om zoveel mogelijk mensen te helpen op zoveel mogelijk manieren als je kunt. Spreek voor groepen. Geef webinars. Geef iedereen 5-15 minuten van uw tijd om vragen te beantwoorden. Hoe meer je mensen helpt, hoe meer je zal worden erkend als een waardevolle bron. Als je jezelf eenmaal hebt…
Gepubliceerd op 17 mei 2022
door Steff Vanhaverbeke
Jezelf positioneren als coach kan moeilijk zijn. Zeker in de huidige coaching wereld waar er wel degelijk een grote behoefte is aan verscheidenheid van coaches. In dit artikel delen we enkele tips die kunnen helpen om jezelf beter in de markt te zetten als coach. Gebruik je groeimindset De wereldmarkt voor coaching is wijd open en er is grote behoefte aan een grote verscheidenheid aan coaches. Het inhuren van een coach is een bewezen manier om groei te versnellen. Vraag jezelf als coach af welke groei je…
Gepubliceerd op 10 mei 2022
door Steff Vanhaverbeke
Waarom personal branding voor coaches en adviseurs belangrijk is! Personal branding is eigenlijk het vermarkten van jezelf, net zoals je een merk zou vermarkten. Het is een manier om jouw vaardigheden en expertise te tonen die vertrouwen in jou als een leider in de industrie opbouwt. En er zijn veel voordelen verbonden aan het bouwen van een personal brand. Ten eerste, het brengt mensen naar je toe. Naarmate ze jouw merk en jouw hoge niveau van expertise leren kennen, groeit hun vertrouwen in u en…
Gepubliceerd op 3 mei 2022
door Steff Vanhaverbeke
In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over tijd kopen. Op welke manier of manieren kan je als ondernemer kostbare tijd besparen? Iedereen kent de uitspraak wel “ tijd is geld”. Tijd is het kostbaarste goed wat we hebben. Als ondernemer is het met andere woorden zeer belangrijk om bewust om te gaan met jouw tijd, maar ook de tijd van je…
Gepubliceerd op 26 april 2022
door Steff Vanhaverbeke
In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over ondernemerschap. Hoe begin je aan het ondernemerschap? Hoe wordt je een ondernemer? Ondernemerschap is een woord die vele ladingen kan dekken, maar het is toch interessant om daar enkele distincties in te maken en om het onderscheid te maken tussen een zelfstandige die alleen werkt, een zogenaamde…
Gepubliceerd op 19 april 2022
door Steff Vanhaverbeke
In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over grafisch ontwerp en hoe je dit kan inzetten in jouw onderneming. In een vorig interview haalde je aan dat je grafisch ontwerper bent. Wat is grafisch ontwerp voor mensen die dit niet kennen of hier niet voor opgeleid zijn? Wel, we gaan terug naar het voorbeeld van de markt waarin je spruiten en…
Gepubliceerd op 5 april 2022
door Steff Vanhaverbeke
In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over hoe je je als bedrijf kan positioneren in de markt. Wat wordt er precies bedoeld met de positionering van een product, dienst of zelfs een bedrijf? Marketing is een metafoor. Je moet je voorstellen dat je een kraam hebt dat witloof en spruiten verkoopt en jezelf afvragen “Wat is de beste positie op…
Gepubliceerd op 29 maart 2022
door Steff Vanhaverbeke
In deze blogreeks houden we enkele interviews met de mannen en vrouwen achter de Marsmannen. Zij zullen vragen beantwoorden over verschillende marketing-en salesgerelateerde topics. Vandaag vertelt Steff over haar carrière en het ontstaan van de Marsmannen.  Dag Steff, vertel eens, wie ben jij en wat doe jij hier binnen de Marsmannen? Ik ben Steff en ik ben ooit mijn carrière begonnen als grafisch designer waardoor ik vrijwel vanzelf in de reclamewereld terecht gekomen ben. Ik heb nooit echt een formele…
Gepubliceerd op 22 maart 2022
door Steff Vanhaverbeke
Customer experience is ,kort gezegd, het algemene gevoel dat een klant overhoudt met elke interactie tussen hem en jouw bedrijf. Vooraleer we gaan bekijken hoe je jouw customer experience kunt verbeteren, gaan we eerst eens bekijken welke de belangrijkste oorzaken zijn die maken dat een klant tevreden of ontevreden is over jouw bedrijf. Oorzaken positieve ervaring De klantendienst reageerde snel Omdat het probleem opgelost werd Er werd geluisterd en hun noden werden begrepen Geen wachttijden om de…
Gepubliceerd op 15 maart 2022
door Steff Vanhaverbeke
Cold calling. De grootste schrik van elke salesvertegenwoordiger. Niemand doet het graag maar toch is het een noodzakelijk gegeven in de saleswereld. Het is een techniek waarbij je als salesvertegenwoordiger een potentiële klant opbelt met wie je nog nooit contact hebt gehad in het verleden. En dan kan je je de vraag stellen, “ Is cold calling niet al lang verleden tijd”?. Het antwoord is neen, je moet enkel de juiste techniek beheersen. Hier lijsten we enkele tips op die jouw conversies doen stijgen…
Gepubliceerd op 8 maart 2022
door Steff Vanhaverbeke
In elk sales proces zijn er wel enkele zaken die standaard gebeuren wanneer men effectief wilt overgaan tot een verkoop. Je moet een ideale klant vinden, vertrouwen met die klant opbouwen, oplossingen bieden, de verkoop afsluiten en een niet te vergeten stap, namelijk de relatie onderhouden. Door gebruik te maken van de opgelijste sales technieken zal je in staat zijn om jouw product of dienst te verkopen, zodanig dat zowel jouw bedrijf als jouw klant er voordeel uit halen. 5 soorten sales technieken…
Gepubliceerd op 1 maart 2022
door Steff Vanhaverbeke
Marktonderzoek is de kern van elke goede marketing strategie. Zonder een degelijk marktonderzoek uit te voeren, is het onmogelijk om een marketingstrategie op te zetten die jouw doelgroep het best aanspreekt. Door aan degelijk marktonderzoek te doen, kun je makkelijker je klanten, sector en concurrenten begrijpen zodat je weet wat er precies speelt om zo op een gepaste manier te kunnen anticiperen. Waarom is marktonderzoek belangrijk? Eerst en vooral kan marktonderzoek je belangrijke inzichten geven wat…
Gepubliceerd op 25 februari 2022
door Hans Demeyer
Het oor wil ook wat Het gros van de marketing spreekt onze visuele zintuigen aan. Ondertussen stonden vorig jaar tienduizenden actieve landgenoten samen 66 volle dagen in files van meer dan 100 kilometer (Hajo Beeckman). Tel daar nog alle uren bij dat er gereden wordt, gesport, gewandeld of geluierd en je krijgt een zee van (opportuni) tijd om je doelgroep op een auditief onderhoudende manier te bereiken via je Podcast. Wanneer het in de VS regent Ik wil je in dit stukje niet lastig vallen met cijfers…
Gepubliceerd op 18 februari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waarop inhoud wordt aangeboden aan gebruikers. Hoofdkenmerken zijn de interactie en dialoog tussen gebruikers. Voorbeelden van sociale media zijn: Instagram LinkedIn Twitter TikTok Facebook Dit zijn allemaal mogelijke kanalen waar je als bedrijf advertenties op kan zetten, contacten kan vormen met je klanten, nieuwe updates kan op plaatsen, etc... 5 redenen om sociale media te integreren in jouw business strategie Merkherkenning opbouwen…
Gepubliceerd op 11 februari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Het communicatieplan is een samenvatting van communicatie-acties die je wil uitvoeren om je boodschap tot bij je doelgroep te krijgen. Het gaat dus over een operationele en structurele vertaling van specifieke en chronologische acties binnen jouw organisatie. Waarom is een marketingcommunicatieplan belangrijk? De voordelen: Meten is weten Effectievere marketingactiviteiten Winstmogelijkheden vaststellen Budgetoverschrijdingen voorkomen Coördinatie en controle In 6 stappen naar een effectief…
Gepubliceerd op 4 februari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Wie is jouw ideale klant? Een ideaal klantprofiel is een beschrijving van een bestaand project dat een opvallende waarde uit je product of dienst haalt en hierdoor een uithangbord vormt voor je bedrijf. Hierbij gaat het om het type klant dat het minste energie vraagt om te werven, lang blijft, een sterke levenslange waarde heeft, niet snel zal afhaken en uiteindelijk een supporter van je merk wordt. Lang verhaal kort: het zijn de klanten die op je verlanglijstje staan. Elke deal telt natuurlijk, maar als…
Gepubliceerd op 28 januari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Een advertentie is een promotiemiddel voor bedrijven of een publicatie met als doel een bepaalde actie uit te lokken bij de lezer, zoals het kopen van een product of deelnemen aan een actie. Meestal gaat het hier om het promoten van commerciële producten en/of diensten via sociale media platformen zoals Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn, Messenger, online web etc.… Naast de bovengenoemde platformen zijn er nog verschillende types advertenties die men kan gebruiken om online te adverteren. In deze blog…
Gepubliceerd op 21 januari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Een online marketingcampagne start, uiteraard, online. Hierbij maak je gebruik van alle online marketingmiddelen met als doel om meer bekendheid, meer klanten of meer omzet voor jouw bedrijf te genereren. Online marketingcampagnes worden vaak ingezet voor het snel bereiken van mensen. Heb jij geen idee hoe je überhaupt start aan zo een online marketingcampagne? Wij hebben een leidraad opgesteld die jou kan helpen met het lanceren van jouw eigen online marketingcampagne! Marketing goals opstellen Eerst…
Gepubliceerd op 14 januari 2022
door Steff Vanhaverbeke
Een zoekmachine is een programma waarmee informatie kan worden opgezocht op een computer, gaande van een bibliotheek, een database, het internet of een persoonlijke verzameling. Wat is zoekmachine marketing? Wil je je bedrijf optimaal presenteren? Dan is de zoekmachine marketing perfect. Het doel is simpel: zo goed mogelijk je doelgroep bereiken via Google, Bing en andere zoekmachines. Dit type digitale marketing is eigenlijk een combinatie van verschillende werkzaamheden, en bestaat uit: SEO (search…
Gepubliceerd op 7 januari 2022
door Steff Vanhaverbeke
In oude theorieën wordt vaak gesproken over het AIDA-model wanneer het gaat over de marketing-en salesfunnel. Echter, dit is een ietwat verouderde en simplistische theorie over hoe zo een funnel in mekaar zit. Desalniettemin geven we toch een korte uitleg over dit model. AIDA-model: Het AIDA-model omvat 4 stappen die lezers naar een actie leiden: Attention: bepaalde behoeftes van de klant, maar die kent jouw product of dienst (nog) niet Interest: de klant begint belangstelling te tonen voor jouw…
Gepubliceerd op 29 december 2021
door Steff Vanhaverbeke
Conversiedoelen zijn de resultaten van een actie die uitgevoerd wordt door een individuele gebruiker op een website of via sociale media. Dit kan gaan van het afronden van een aankoop, het aanmelden voor een nieuwsbrief tot het klikken op een bepaalde link. Om te bepalen of een pagina of site voldoet aan de wensen van de aanbieder worden conversiedoelen bepaald. Verschillende soorten conversiedoelen voor Facebookcampagnes Elk doel van een Facebook campagne is uiteraard anders. Op basis van het doel van…
Gepubliceerd op 23 december 2021
door Steff Vanhaverbeke
De aanpak waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten noemen we digital marketing. Digital marketing is gericht op realisaties van klantkennis en waarde voor je klant. Het doel van digitale marketing is ervoor te zorgen dat je potentiele klanten je leren kennen, je vertrouwen en interesse hebben in je producten en of diensten om ze vervolgens te kopen. Hoe kan jij een digitale marketingstrategie ontwikkelen?…
Gepubliceerd op 17 december 2021
door Steff Vanhaverbeke
Geïntegreerde marketing Het verspreiden van jouw boodschap via verschillende kanalen staat voor geïntegreerde marketing. Je hebt er waarschijnlijk al van gehoord. Maar wat is dit eigenlijk en wat houdt het in? Geïntegreerde marketing betekent dat je je boodschap via meerdere mediakanalen aan je doelgroep overbrengt. Voorbeelden hiervan zijn  brochures, nieuwsbrieven, e-mail, sociale media, online video's, radio- of tv-spotjes, blogs en evenementen. Je wilt via deze manieren hun (koop)gedrag beïnvloeden.…
Gepubliceerd op 10 december 2021
door Steff Vanhaverbeke
Marketing is het samenbrengen van marketing- en salesstrategieën. Sales en marketing op één lijn zetten om naamsbekendheid te creëren en nieuwe leads binnen te halen is zeer belangrijk. Het verschil tussen sales en marketing wordt vaak niet meer gemaakt omdat ze zeer hard op elkaar lijken. Er is geen onderscheid of verschil te zien in kleinere bedrijven waar dezelfde personen beide activiteiten uitvoeren. Marketing en sales bieden beiden hetzelfde doel: inkomsten genereren. Het zijn echter toch heel…
Gepubliceerd op 3 december 2021
door Steff Vanhaverbeke
Wat is het doel van online marketing? Online marketing heeft als doel voor een bedrijf of merk om op een bepaalde manier gebruik te maken van het internet met als doel hun verkoop te stimuleren, bezoekersaantallen te verhogen of leads te verzamelen. Waarom is online marketing zo belangrijk? 90% van de mensen zoekt regelmatig via internet nieuwe producten of diensten. De kans is dus groot dat ze jouw product of dienst toevallig tegenkomen. Je wordt gemakkelijk gevonden en trekt constant nieuwe potentiële…