Conversiedoelen

Conversiedoelen Facebook

Conversiedoelen zijn de resultaten van een actie die uitgevoerd wordt door een individuele gebruiker op een website of via sociale media. Dit kan gaan van het afronden van een aankoop, het aanmelden voor een nieuwsbrief tot het klikken op een bepaalde link. Om te bepalen of een pagina of site voldoet aan de wensen van de aanbieder worden conversiedoelen bepaald.

Verschillende soorten conversiedoelen voor Facebookcampagnes

Elk doel van een Facebook campagne is uiteraard anders. Op basis van het doel van jouw gelanceerde Facebook campagne kan je echter conversiedoelen instellen. In deze blog zullen we kort de verschillende soorten conversiedoelen uitleggen die jij kan gebruiken voor jouw campagne.

Merkbekendheid

Met het conversiedoel merkbekendheid laat je jouw advertenties meerdere keren zien aan mensen bij wie de kans het grootst is dat ze jouw advertenties zullen herinneren. Op die manier creëer je meer bewustzijn bij dit soort mensen waarvan de kans waarschijnlijker is dat ze geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Bereik

Dit is het tegenovergestelde van het doel merkbekendheid. Hiermee geef je Facebook de instructie om jouw advertenties weer te geven aan zoveel mogelijk mensen, ongeacht of ze al dan niet geïnteresseerd zijn.

Verkeer

Kies je voor de doelstelling verkeer, dan maak je advertenties met de bedoeling om mensen naar jouw website, mobiele app, Messengergesprek, etc… te sturen. Dit kan dan gemeten worden aan de hand van het aantal websiteklikken of de betrokkenheid bij een app.

Betrokkenheid

Hierbij is het de bedoeling dat jouw advertenties meer vind-ik-leuks genereren, jouw berichten vaker gedeeld worden en er meer wordt gereageerd op berichten of posts.

Appinstallaties

Met deze doelstelling geef je aan dat je jouw advertenties wilt laten weergeven aan de mensen waarvan de kans het grootst is dat zij jouw app zullen downloaden of zullen gebruiken.

Videoweergaven

Hiermee zorg je ervoor dat je mensen videoadvertenties laat zien. Dit wordt dan vaker getoond aan mensen die meer video’s bekijken op Facebook.

Leads genereren

Met deze conversiedoelstelling kan jouw bedrijf campagnes maken om potentiële klanten te vinden voor jouw producten of diensten. Op die manier kan jouw bedrijf aan nieuwe informatie komen van leads om zo tot een eventuele aankoop te komen. Je kan bijvoorbeeld een formulier gebruiken die mensen moeten invullen indien ze op jouw advertentie klikken, je kan de mensen jou laten opbellen of hen doorsturen naar de Messengerpagina.

Conversies

Met dit doel kan je waardevolle acties op je website, in je app of in Messenger stimuleren. Dit kan onder andere het aantal weergaven op landingspagina’s zijn, aantal aankopen, het aantal oproepen, ontvangen berichten,…

Er bestaan nog veel andere mogelijke conversies die kunnen gemeten worden met Facebook, maar dit zou ons te ver leiden.

Ben je nu zelf geïnteresseerd om de gepaste conversiedoelen in te stellen voor jouw Facebookcampagnes? Maak een afspraak met de Marsmannen voor meer gedetailleerde uitleg!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.