marktonderzoek

Marktonderzoek

Marktonderzoek is de kern van elke goede marketing strategie. Zonder een degelijk marktonderzoek uit te voeren, is het onmogelijk om een marketingstrategie op te zetten die jouw doelgroep het best aanspreekt. Door aan degelijk marktonderzoek te doen, kun je makkelijker je klanten, sector en concurrenten begrijpen zodat je weet wat er precies speelt om zo op een gepaste manier te kunnen anticiperen.

Waarom is marktonderzoek belangrijk?

Eerst en vooral kan marktonderzoek je belangrijke inzichten geven wat betreft jouw doelpubliek. Door marktonderzoek te doen zal je beter de voorkeuren, noden en wensen van jouw doelpubliek begrijpen waardoor je gerichter aanpassingen kan doen aan jouw product of dienst of zelfs nieuwe producten/diensten kan ontwikkelen. Marktonderzoek vormt dus echt de drijvende kracht achter de aankoop door een klant omdat het je helpt begrijpen wat ze willen en wat ze nodig hebben.

Een volgend voordeel van marktonderzoek is dat je in staat bent om jouw concurrenten binnen jouw sector in kaart te brengen. Zo kan je beter begrijpen in welke sector je je bevindt door een antwoord te hebben op volgende vragen: “ Zijn mijn concurrenten eerder KMO’s of multinationals? Welke doelgroepen proberen zij aan te spreken? In welke mate heb ik reeds genoeg merkbekendheid opgebouwd om te concurreren?” Allemaal vragen waarop je een duidelijk antwoord kunt formuleren eens je een marktonderzoek hebt uitgevoerd.

Tot slot helpt een marktonderzoek ook om inzichten te vergaren in jouw sterktes en zwaktes binnen jouw huidige marketingstrategie. Door inzicht te krijgen in jouw zwaktes kan je aanpassingen maken aan jouw huidige marketingstrategie om zo nog beter te begrijpen wat jouw klanten willen en wat ze net niet willen.

4 soorten marktonderzoeken

Primair marktonderzoek

Bij een primair marktonderzoek gaan we proberen om data te verzamelen door zelf op onderzoek uit te gaan en geen gebruik te maken van andere bronnen.

Voorbeelden van primaire marktonderzoeken zijn:

  • Enquêtes
  • Interviews
  • Polls
  • Focus groepen

Dit wordt gezien als één van de meest waardevolle marktonderzoeken omdat je je gaat concentreren op jouw eigen klantenbestand. Het kan helpen om jouw marketingstrategie te versterken met informatie die rechtstreeks van jouw klanten komt. Op die manier kan je vrij gedetailleerd de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf blootleggen en zo dus ook een beeld vormen van de algemene ervaring bij jouw klanten.

Secundair marktonderzoek

Bij een secundair marktonderzoek gaan we ons concentreren op het verzamelen van informatie die niet door jou is uitgevoerd maar die reeds aanwezig is in de bestaande markt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Video’s
  • Artikels
  • Infographics
  • E-books

Dit type onderzoek is vooral bedoeld om beter te begrijpen wat er zich in jouw sector algemeen afspeelt. Zo kan je onder andere te weten komen hoe concurrenten zich in de markt zetten of je kan belangrijke sectorstatistieken terugvinden. Allemaal die inzichten kunnen gebruikt worden om jouw marketingstrategie te optimaliseren.

Kwalitatief marktonderzoek

Bij kwalitatieve onderzoeken proberen we te weten te komen hoe klanten zich voelen over onze producten of diensten. Dit kan aan de hand van enquêtes, interviews of polls. De informatie die je daaruit verkrijgt kan niet gemeten worden in cijfers omdat ons doel is om meningen en gevoelens los te trekken bij onze klanten. Bij kwalitatieve marktonderzoeken worden vooral open vragen gesteld zoals:

  • Wat vind je goed aan ons product of dienst?
  • Op welke denk jij dat wij nog kunnen verbeteren?
  • Waarom heb je ons product of dienst gekocht?
  • Wat vond je van de prijs, service,… ?

Dit soort marktonderzoek heeft dus als doel om meer inzicht te krijgen in wat onze klanten denken en welk gevoel ze over ons hebben. Op die manier kan je een betere marketingstrategie ontwikkelen die rekening houdt met de gevoelens en meningen van jouw klanten.

Kwantitatief marktonderzoek

Bij kwantitatieve onderzoeken willen we, meer dan meningen en gevoelens, cijfers verzamelen om te kunnen analyseren. Dit soort methode gebruikt dus cijfers om jouw marketingstrategie te ondersteunen.

Enkele voorbeelden van cijfermateriaal die gebruikt kan worden zijn:

  • Aantal paginaweergaven
  • Aantal volgers, vind-ik-leuks , abonnees,
  • Bounce rate

De data die je verkrijgt uit dit onderzoek kan worden gebruikt als maatstaf om te bepalen waar je meer tijd en geld kunt insteken in jouw toekomstige marketingstrategie.

Wil je meer te weten komen over hoe je best een marktonderzoek opstart? Contacteer de Marsmannen en maak snel jouw afspraak!  

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.