Klanten

Hoe je klanten kan werven als zelfstandig coach!

Omdat het niet altijd even makkelijk is om klanten te werven als zelfstandig coach hebben wij voor jou reeds een bruikbare gids opgesteld die jou kan helpen om je klantenbestand uit te breiden.

1. Help eerst

Zoek manieren om zoveel mogelijk mensen te helpen op zoveel mogelijk manieren als je kunt. Spreek voor groepen. Geef webinars. Geef iedereen 5-15 minuten van uw tijd om vragen te beantwoorden. Hoe meer je mensen helpt, hoe meer je zal worden erkend als een waardevolle bron. Als je jezelf eenmaal hebt gevestigd als een waardevolle bron, kun je heel selectief zijn in wie je werkelijk als betalende klant aanneemt.  

2. Stel de juiste soort vragen

Wanneer je volledige duidelijkheid hebt over het soort resultaten dat jouw klanten ontvangen, is het gemakkelijk om de juiste soort vragen te stellen. Het hebben van een duidelijk intakeproces en het stellen van de juiste vragen zorgt ervoor dat je de verwachtingen van jouw klanten managet. De kracht van je coaching partnerschap komt met het managen van die verwachtingen.

3. Maak gebruik van uw ervaring

Als coaches houden we ervan om te dienen en geloven we dat we iedereen kunnen dienen.  Dat gezegd zijnde, is geschiktheid belangrijk voor het succes van coaching. Het vinden van overeenkomsten in ervaring is een manier die heeft gewerkt om cliënten te winnen. Bedrijfsleiders lijken te willen werken met executive coaches die ook bedrijfsleiders zijn geweest. Welke ervaringen heb jij gemeen met degenen die je van dienst wilt zijn?

4. Gebruik een video om klanten aan te trekken

Het hoeft niet chic te zijn. Gewoon authentiek. We zijn een maatschappij die gefixeerd is op het scherm, en als je jezelf in een video laat zien, kan dat je praktijk geloofwaardig maken. Een korte video die potentiële klanten laat zien hoe zij baat kunnen hebben bij jouw coaching zal bij anderen aanslaan. Degenen die geen weerklank vinden in jou of in je aanbod, zullen niet de moeite nemen om te reageren. 

5. Netwerk met andere coaches

Jouw concurrenten hoeven niet je vijanden te zijn. Maak contact met andere coaches, en ga zelfs zo ver om lid te worden van een lokale netwerkgroep. Je bestrijkt niet elk aspect van coaching, en zij ook niet. Als je de juiste connecties maakt, kun je klanten naar elkaar gaan doorverwijzen. Jouw sterke punten zijn hun zwakke punten, en wat zij verafschuwen, kun jij geweldig vinden. Het is een win-win situatie!  

6. Identificeer uw doelwit, en trek ze dan aan

Identificeer jouw niche - kijk naar de problemen die je graag oplost en naar eerdere klanten bij wie je uitblonk. Zo kan je jouw gewenste klanten aantrekken. Schrijf over onderwerpen die voor hen relevant zijn, spreek op evenementen, maak presentaties, voeg waarde toe aan hun mixers. Dit geeft je geloofwaardigheid via authenticiteit. Wanneer potentiële klanten je zien als een deel van hun landschap, zal je natuurlijk aanvoelen in plaats van riskant.  

7. Geef duidelijk aan waar je goed in bent met een gerichte branding

Een gerichte branding die duidelijk afbakent:

  1. wie je ideale klant is
  2. wat je voor hen kunt doen

en beantwoorden voor de lezer: 

  • "Dus wat?"
  • "Waarom jij?"

Zo zal je een duidelijk beeld krijgen wie precies valt in jouw sweet spot. Integreer deze boodschap in al je marketingmateriaal, van je website tot LinkedIn en je verenigingsprofielen.  

8. Wijs mensen af

Een van de beste oefeningen is het afwijzen van de verkeerde prospect. Het lijkt contra-intuïtief, maar elke keer dat je een prospect vertelt dat ze niet geschikt zijn voor jouw coaching, komen er vervolgens enkele van de juiste mensen opdagen.  

9. Ken je merk en breng het over

De juiste klanten aantrekken heeft alles te maken met het kennen van je merk en het op de juiste manier kunnen overbrengen. Als jouw doelgroep bestaat uit leidinggevenden met veel macht, moet jouw merkuiting draaien om de manier waarop je deze leidinggevenden kunt helpen de concurrentie te overstijgen. Identificeer en differentieer jouw waarde, zodat jouw klanten die gemakkelijk kunnen herkennen.

10. Word het soort coach dat je zou inhuren

De beste manier om klanten te krijgen is door krachtig in de wereld te staan. Dit betekent in de praktijk brengen wat je predikt en echt leven in lijn met je waarden op het hoogste niveau van integriteit. Helaas zijn deze kwaliteiten vandaag de dag zeldzaam, en degenen die ze wel belichamen springen er echt uit. Om de klanten te krijgen die je echt wilt, moet je de coach worden die je zou willen inhuren.

11. Wees consequent in het koesteren van jouw contacten

Hou contact met je klanten door bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief uit te sturen naar jouw contacten. Het helpt niet alleen om in contact te blijven met mensen die je hebt ontmoet, maar het laat je ook toe om jouw expertise te delen. Zo zet je regelmatig lezers om in klanten en krijg je er doorverwijzingen van.  

12. Breng tijd door waar je potentiële klanten zijn

De makkelijkste en meest efficiënte manier om klanten aan te trekken is om je tijd door te brengen waar je potentiële klanten rondhangen, en hen te vertellen hoe jouw coaching hun leven, gezondheid, gewicht, zaken, of wat je specialiteit ook is, kan veranderen. Je moet je onder jouw klanten begeven en hen laten zien waarom ze jou nodig hebben. 

Heb je na het lezen van dit artikel nog nood aan extra ondersteuning? Contacteer de Marsmannen voor een vrijblijvend gesprek!

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.