Online advertentie

Online advertenties

Een advertentie is een promotiemiddel voor bedrijven of een publicatie met als doel een bepaalde actie uit te lokken bij de lezer, zoals het kopen van een product of deelnemen aan een actie. Meestal gaat het hier om het promoten van commerciële producten en/of diensten via sociale media platformen zoals Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn, Messenger, online web etc.…

Naast de bovengenoemde platformen zijn er nog verschillende types advertenties die men kan gebruiken om online te adverteren. In deze blog leggen we uit welke types advertenties er zijn die jouw bedrijf kan gebruiken en hoe je die kan inzetten.

5 types van online advertenties

Sociale media advertenties

Sociale media advertenties zijn misschien wel de meest gebruikte en voorkomende advertenties. Overal op sociale media kom je gesponsorde berichten tegen die reclame bevatten van een bepaald product of dienst. Zowel op Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, etc… vindt je berichten die gepromoot of gesponsord worden. Op die manier kan je een breder publiek aanspreken en mogelijks ook potentiële klanten aantrekken. Het is natuurlijk aan jouw bedrijf om de efficiëntie van verschillende platformen te testen en te analyseren om zo de meest optimale strategie te kunnen ontwikkelen.

Mobiele advertenties

Mobiele advertenties zijn advertenties die bezichtigd kunnen worden op een mobiele telefoon of smartphone. Het is belangrijk dat jouw advertenties aangepast zijn aan mobiele platformen aangezien tegenwoordig iedereen een smartphone of tablet in zijn bezit heeft. Met andere woorden, het is noodzakelijk om pagina’s aangepast te krijgen volgens elk mogelijk scherm. Indien jouw advertentie enkel ten volle te bezichtigen is op een laptop, zal je veel potentiële klanten mislopen door het feit dat zij niet in staat zijn om jouw advertentie te zien. Dat is het laatste wat je wil overkomen.

Display advertenties

Display advertenties zijn grafische, meer visuele advertenties die op sociale media, websites of mobiele apps verschijnen. Die display ads kunnen voorzien zijn van tekst, afbeeldingen, video’s en in enkele gevallen ook geluid. De bedoeling van dit concept is om jouw bedrijf te adverteren op andere website of blogs. Vaak worden die advertenties aangekocht via platformen zoals Google Adwords.

Locatie- gebaseerde advertenties

Een andere mogelijk om online te adverteren is door locatie gebaseerde advertenties. Op basis van locaties van mensen die in de buurt van jouw bedrijf aanwezig zijn of bezocht hebben, kunnen online advertenties verschijnen in verschillende apps, Google Maps en zelfs op GPS. Dit soort type van online advertentie stelt jouw bedrijf in staat om meer fysieke bezoekers over de vloer te krijgen of de activiteit op jouw website te vergroten.

Pop-up advertenties

Onze laatste manier om online te gaan adverteren is via pop-up advertenties. Deze manier is eigenlijk één van de minst populaire manieren volgens eindgebruikers omdat dit vaak wordt omschreven als agressief. Ondanks de slechte reputatie van dit concept, zien we wel dat de conversies op jouw website stijgen, je mensen kan bereiken en informeren over nieuws van jouw bedrijf of e-mails kan verkrijgen van bepaalde potentiële klanten. Een type advertentie die valt te overwegen!

Heb jij ook zin gekregen om online te adverteren maar heb je geen idee hoe eraan te beginnen? Spreek eens af met de Marsmannen die met plezier de mogelijkheden zullen bekijken!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.