marketen als coach

Tips om jezelf als coach te onderscheiden in een verzadigde markt

Jezelf positioneren als coach kan moeilijk zijn. Zeker in de huidige coaching wereld waar er wel degelijk een grote behoefte is aan verscheidenheid van coaches. In dit artikel delen we enkele tips die kunnen helpen om jezelf beter in de markt te zetten als coach.

Gebruik je groeimindset

De wereldmarkt voor coaching is wijd open en er is grote behoefte aan een grote verscheidenheid aan coaches. Het inhuren van een coach is een bewezen manier om groei te versnellen. Vraag jezelf als coach af welke groei je het meeste plezier zou geven om te faciliteren. Dat is je niche. Breng vervolgens je groeimindset, nieuwsgierigheid en coaching meesterschap over op je ideale cliënten.

Laat mensen jou ervaren

Coaching is persoonlijk. Een solide coaching relatie impliceert een grote mate van vertrouwen en verstandhouding. In plaats van "jezelf te vermarkten" en wat je onderscheidt, laat mensen je ervaren. Jouw uniciteit is jouw grootste onderscheidende factor. Bouw een sterk, op relaties gebaseerd netwerk op door de nieuwsgierige coach te zijn die je bent en laat mensen je leren kennen. De meeste coaching bedrijven groeien op basis van verwijzingen.

Investeer in het aanscherpen van je vak

De huidige markt wordt overspoeld met mensen die zich de coach titel toe-eigenen zonder de juiste opleiding. Het belangrijkste dat een nieuwe coach kan dienen is te investeren in hun voortdurende ontwikkeling om op de hoogte te blijven van de trends in de markt en om de beste tools te verwerven om hun klanten te ondersteunen. Naarmate een coach zijn expertise en bijbehorende middelen opbouwt, groeit zijn geloofwaardigheid, en zo ook de verwijzingen!

Identificeer en deel wat jou speciaal maakt

Om door het lawaai in coaching heen te breken, moet een opkomende coach eerst echt transformerende diensten leveren en de basis leggen voor een sterke mond-tot-mondreclame business. Het helpt om je te specialiseren in een specifieke branche, discipline of type probleem of mogelijkheid. En mensen moeten geloven dat je echt om hen geeft en dat je toegewijd bent om een verschil te maken.

Huur een coaching supervisor in

Een manier waarop nieuwe coaches zich onderscheiden is door nieuwe klanten te verzekeren dat ze regelmatig supervisie krijgen van gecertificeerde coach supervisors. Het hebben van een supervisor laat cliënten weten dat je consequent investeert in je loopbaanontwikkeling. Het laat hen weten dat er een coach met meer ervaring beschikbaar is om jou te helpen uitdagingen te overwinnen. Tenslotte geeft het aan dat je deel uitmaakt van een toegewijde professionele gemeenschap.

Vraag om getuigenissen

Om je te onderscheiden, moet je veel oefenen en echt goed worden in coaching. Breng altijd geld in rekening, ook al is het nominaal, en vraag dan degenen die van je werk houden om het hardop te zeggen. De machtige getuigenis is de beste manier om je coaching praktijk op te bouwen, dus gebruik een verscheidenheid aan testimonialprocessen - audio-opname, schriftelijk, LinkedIn en een videofragment - als je een cliënt zover kunt krijgen.

Begrijp wie je dient

Om op te vallen moet je duidelijk zijn over je klanten en hun behoeften. Ben je een business coach? Heb je het inzicht om ervaren leidinggevenden te coachen? Heb je meer vertrouwen als levenscoach? Coaching en consulting vereisen een verbintenis tot voortdurende bijscholing, en zonder duidelijk omschreven doelstellingen kan je niet de juiste middelen verwerven en aanwenden om uw expertise in lijn te houden met de verwachtingen.

Maak een unieke beoordeling voor klanten

Het creëren van een uniek assessment kan een cruciale manier zijn om je te onderscheiden van de massa. Veel organisaties zijn moe van dezelfde oude persoonlijkheidstesten. Consultants die frisse manieren hebben om met innovatie, betrokkenheid en productiviteit om te gaan, kunnen als relevant worden gezien. Als niemand anders het doet, helpt dat om zich te onderscheiden van de massa.

Wees 100% jezelf

De beste manier om de mythe van de verzadiging van de industrie te ontkrachten is om 100% van jezelf op tafel te leggen als het op je bedrijf aankomt. De waarde van jezelf is jouw meest concurrerende voordeel, iets waar niemand anders mee kan concurreren. In wezen kan niemand anders dan jij jezelf zijn! Wanneer je jouw hele zelf in je bedrijf giet, wordt de verzadigingsperceptie irrelevant – je onderscheidt je automatisch van de rest.

Bouw je platform voor thought leadership

Kies je niche en wees luid en trots over je unieke systeem, overtuigingen, proces of perspectief. Schrijf een boek, spreek bij lokale organisaties, bied aan te gast te zijn bij relevante podcasts en bied gratis 30-minuten coaching of consulting sessies aan. Maak een professionele website en blog om je wijsheid naar buiten te brengen. Bouw een achterban op, neem deel aan LinkedIn groepen en schep op over hoe je hen helpt hun pijn op te lossen!

Concentreer je op je kernwaarden en passie

Focus op je kernwaarden, interesses en passie. Als je een te groot bord uithangt, zouden potentiële klanten je kunnen zien als een handelaar die met zijn armen zwaait op een markt: "Ik kan u helpen met dit, en dit, en dit en dit." Als je de moeite hebt genomen om je te laten certificeren en het vak echt te leren, kijk dan eens naar welke menselijke belangen je inspireren. Wie wil je dienen? Coach waar je hart ligt.

Creëer video-inhoud

Vandaag is er niets krachtiger dan gezien te worden als een autoriteit. De snelste en gemakkelijkste manier om dit te doen is door zichtbaar te zijn op sociale media, door korte video-gebaseerde tips te delen die tegemoet komen aan de pijnpunten van je doelpubliek. Als je een boodschap van waarde hebt, zullen mensen naar je luisteren en je als geloofwaardig en gevestigd zien. Koppel dit aan je blog of groep, en je zult een publiek opbouwen die staat te popelen om met je samen te werken.

Laat je certificeren

Professionele coaches onderscheiden zich door het harde werk van studeren, oefenen en zich laten certificeren door een erkend bureau. Certificering bewijst aan klanten dat je de vaardigheden hebt die nodig zijn en het helpt je om op te vallen in een zee van "pseudo-coaches". Onderzoek de professionele organisaties die certificering aanbieden en kies het juiste platform voor jou. Het is de investering waard.

Begrijp de waarde die je jouw klanten biedt

Focus niet op wat je doet; focus op de waarde die je aan je klanten geeft. Wees transparant over wat je hebt bereikt voordat je het coachvak inging en hoe het je heeft voorbereid op de coachdiensten die je aanbiedt. Spreek, en coach, vanuit je hart. Verhalen zijn krachtig, maar deel ze alleen op een manier die de vertrouwelijkheid beschermt, of met toestemming van de betrokkenen.

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.