Online campagne

Online campagne

Een online marketingcampagne start, uiteraard, online. Hierbij maak je gebruik van alle online marketingmiddelen met als doel om meer bekendheid, meer klanten of meer omzet voor jouw bedrijf te genereren. Online marketingcampagnes worden vaak ingezet voor het snel bereiken van mensen.

Heb jij geen idee hoe je überhaupt start aan zo een online marketingcampagne? Wij hebben een leidraad opgesteld die jou kan helpen met het lanceren van jouw eigen online marketingcampagne!

Marketing goals opstellen

Eerst en vooral is het noodzakelijk om te bepalen WAAROM je een online marketingcampagne wilt opzetten. Misschien wil je meer conversies genereren, meer volgers of likes krijgen, meer mensen op de website ontvangen, meer inschrijvingen op de nieuwsbrief?

Belangrijk is dat je jouw doelstellingen SMART formuleert, bijvoorbeeld: "Tegen juli 2022 wil ik 5000 volgers hebben op Instagram."

Budget bepalen

Het bepalen van het budget is geen makkelijke opgave. Vaak wordt pas na de marktonderzoeken en doelgroep bepalingen een budget vastgelegd. Toch lijkt het interessanter om al vroeg in het proces je budget te bepalen , want vergeet niet, marktonderzoeken kosten ook geld. Op die manier kan je die kosten al integreren in het totaalbudget zodat je exact weet hoeveel je kan spenderen aan de effectieve uitrol van jouw content.

Doelgroep bepalen

Vervolgens wordt jouw doelgroep bepaald. Welk publiek wil je bereiken met jouw campagne? Dit is een cruciale stap die grondig onderzocht moet worden. Wanneer je namelijk de verkeerde doelgroep bepaalt, loop je het risico om campagne te voeren op kanalen die niet interessant zijn voor jouw publiek. Jouw doelgroep kan bepaald worden aan de hand van een zogenaamde buyer persona, een beschrijving van jouw ideale klant waarin je demografische gegevens, motivaties, pijnpunten, etc… opsomt. Dit zorgt voor een visuele voorstelling van jouw ideale klant.

Marktonderzoek en concurrentieanalyse

Eenmaal je jouw doelgroep bepaald hebt, kan je een marktonderzoek uitvoeren bij die klanten om na te gaan waar ze het meest actief zijn, wat hen drijft,… op die manier kan je in een later stadium die inzichten gebruiken om gerichter de juiste kanalen te kiezen en content te plannen.

Daarnaast is het ook interessant om na te gaan bij de concurrentie hoe zij dit allemaal aanpakken. Welke producten promoten zij? Welke content werkt voor hen? Via welke kanalen richten zij hun campagne?

Kies je kanalen

Nu je inzicht hebt vergaard in jouw marketingdoelstellingen, het budget, jouw doelgroep en onderzoeken hebt uitgevoerd, komt het echte werk. In deze stap kies je namelijk de kanalen waarop je wil promoten. Belangrijk hierbij is dat je jouw kanalen afstemt met je doelpubliek en doelstellingen. Het heeft geen nut om hoorapparaten te promoten op TikTok aangezien jouw doelpubliek hierop niet aanwezig is.

Maak contentmiddelen en planning

Je hebt de kanalen gekozen waarop je zal promoten. Nu is het een kwestie van de juiste middelen creëren die je kan inzetten om tot jouw uiteindelijke doel te komen. Dit kan gaan van posts maken voor Facebook en Instagram, video’s voor Youtube, tot infographics en zelfs quizzen maken. Belangrijk hierbij is om niet lukraak content te verspreiden. Maak een contentplanning op die aanduidt wanneer je welk soort content verspreidt en hou je hieraan. Je kan natuurlijk ook jouw activiteiten outsourcen aan een ander bedrijf. In dat geval hoef je je geen zorgen te maken over de uitwerking van je content.

Analyseer en evalueer de impact

Vervolgens is het aangeraden om de projecten en content die je verspreidt hebt te analyseren en te evalueren. Je hebt tonnen aan data beschikbaar via digitale marketing die je kan gebruiken om de resultaten te meten. Bijvoorbeeld, hoeveel bezoekers had de website afgelopen maand? Hoeveel likes heeft mijn Facebookpagina opgebracht? Hoeveel leads zijn er bijgekomen? Al deze inzichten kunnen gebruikt worden om in te zien wat werkt en wat net niet werkt om zo in de toekomst optimalere en gerichtere campagnes te voeren.

Remarketing campagnes opstarten

Tot slot is er nog het concept van remarketing. Dit is het proces waarbij een potentiële klant jouw website bezoekt, maar weggaat nog voor hij de website bekeken heeft. Door middel van remarketing zal deze klant advertenties van jouw bedrijf te zien krijgen wanneer hij online komt, in de veronderstelling om de klant opnieuw naar de website te leiden en hem bewust te maken van het bestaan van jouw producten. Op die manier kan je meer verkopen genereren die je normaal gezien zou misgelopen hebben.

Wil jij de online marketing campagnes voor jouw organisatie op poten zetten? Spreek eens af met de Marsmannen om samen te bekijken wat voor jou de beste aanpak is!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.