Online marketing en sales

Online marketing en sales

Wat is het doel van online marketing?

Online marketing heeft als doel voor een bedrijf of merk om op een bepaalde manier gebruik te maken van het internet met als doel hun verkoop te stimuleren, bezoekersaantallen te verhogen of leads te verzamelen.

Waarom is online marketing zo belangrijk?

90% van de mensen zoekt regelmatig via internet nieuwe producten of diensten. De kans is dus groot dat ze jouw product of dienst toevallig tegenkomen. Je wordt gemakkelijk gevonden en trekt constant nieuwe potentiële klanten aan.

Je wil als ondernemer of bedrijf blijven groeien of zelfs maar gewoon blijven bestaan? Dan zal je met online marketing aan de slag moeten.

Bovendien heeft online marketing heel wat voordelen:

  • Je kan met een klein budget perfect aan de slag
  • Je kan je profileren als expert
  • Je inspanningen zijn meetbaar
  • Elke strategie is continue aanpasbaar

Online marketing is voor de duidelijkheid géén wondermiddel om snel geld te verdienen! Het is een langetermijnstrategie waar continue aan gewerkt moet worden. Je haalt er dus met een goed plan steeds betere resultaten uit.

Het verschil tussen marketing en sales:

Het is zeer moeilijk om marketing en sales uit elkaar te houden. Maar deze twee vormen toch elk hun eigen afdeling.

Marketing:

Marketing is vooral het bewerken van de markt, het combineren van de marketingmix en de voorbereiding opzetten zodat verkopers kunnen verkopen.

Marketeers combineren de marketingmix en stellen hiermee de verkopers in staat om te verkopen. Na het verzenden van de mails nemen de verkopers het van hen over.

Voorbeelden:

  • Ontwikkelen van verkoopondersteunende materialen zoals folders, brochures, catalogus e.d.
  • Website 
  • Ontwikkelen van sales acties

Sales:

Sales daarentegen houdt zich bezig met de directe verkoop, het onderhouden van klantcontacten en het verkrijgen van projecten. Hierin is het afhankelijk van de combinatie van de marketingmix, maar er kan wel feedback op gegeven worden.

Een verkoper zal altijd goed met mensen omgaan, is sociaal en kan goed praten. Door op een goede manier de combinatie van de marketingmix bij de eindklant te brengen maakt die het af. De verkoper is dus bij deze de spits van het voetbalteam, hij maakt het doelpunt. 

De marketingmix is de combinatie van elementen die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van haar marketingstrategie, beter bekend als de 4P’s; Prijs, Product, Plaats en Promotie.

Wil je een expert worden in online marketing en sales? Contacteer Marsmannen om een eerste stap in de juiste richting te zetten!

 

Steff Vanhaverbeke

Steff startte haar eerste web-design agency in 1993. Sindsdien bouwde ze een uitgebreide ervaring op in de marketing- en communicatiesector en richtte in 2004 ubeon op.

Sinds 1993 ondersteunt Steff ondernemingen en teams in hun communicatie, marketing en verkoop. Daarbij focust ze zich op:

  • opbouwen van aantrekkelijk en vertrouwd merk -en huisstijl
  • zo toegankelijk mogelijk maken van commerciële communicatie
  • integratie van de 'customer journey' met conversietrechters
  • opbouwen van een 'business ecosysteem' door middel van community building

Steff integreert daarbij de nieuwste inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie, Neuro-Linguïstisch Programmeren met systeemtheorie en technologie.