Sociale media
Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waarop inhoud wordt aangeboden aan gebruikers. Hoofdkenmerken zijn de interactie en dialoog tussen gebruikers.
Voorbeelden van sociale media zijn:
- TikTok
Dit zijn allemaal mogelijke kanalen waar je als bedrijf advertenties op kan zetten, contacten kan vormen met je klanten, nieuwe updates kan op plaatsen, etc...
5 redenen om sociale media te integreren in jouw business strategie
Merkherkenning opbouwen
Volgens Backlincko maakten maar liefst 4.5 miljard(!) mensen gebruik van sociale media in 2021 en dat nummer blijft stijgen. Door als bedrijf aanwezig te zijn op sociale media zijn zij slechts enkele muisklikken verwijderd van een potentiële nieuwe klant. Het spreekt voor zich dat hoe meer mensen in aanraking komen met jouw content, hoe waarschijnlijker het is dat die mensen in de toekomst zullen communiceren met jouw bedrijf.
Klanten vinden waar ze reeds zijn
Volgens verschillende bronnen spendeert een gemiddeld persoon 2 uur per dag op sociale media. Dit omvat scrollen door sociale media platformen, reageren op posts, berichten sturen met vrienden,… Hierdoor worden deze platformen enorm actief en klaar om te reageren op content die in hun feed terecht komt. Als je als bedrijf relevante content kan creëren rond jouw merk zullen deze mensen meer geneigd zijn over te gaan tot een call to action dan de meer passieve en traditionele marketingkanalen zoals radio en televisie.
Verbeteren van de customer service
Sociale media platformen bieden makkelijke, directe kanalen aan communicatie aan naar de klanten. Mensen kunnen een Facebook bericht sturen of reageren op een post. Met andere woorden, er is een kleine barrière voor klanten om hun emoties, persoonlijke ervaringen of meningen over jouw merk te verspreiden. Door actief en op een gepaste manier om te gaan met eventuele klachten of berichten en jouw oprechte betrokkenheid hier bij te erkennen, kunnen klanten zich geapprecieerd en verbonden voelen door jouw merk.
Meten van succes aan de hand van metrics
Door bepaalde metrics te analyseren zoals aantal volgers, aantal likes, aantal weergaven, aantal websitebezoeken,… is het mogelijk om het succes van jouw bedrijf te meten. Dit kan handig zijn om nieuwe marketingdoelstellingen op te stellen. Het is ook een manier om huidige sociale media campagnes te analyseren en bij te sturen waar nodig zoals, eerder uitgelegd in de blog rond online campagnes.
Bespaar geld
Door op sociale media actief te zijn en content te verspreiden zal je hoogstwaarschijnlijk ook behoorlijk wat geld besparen. Traditionele promotiekanalen zoals radio, televisie of de krant zijn veel duurder in vergelijking met sociale media kanalen. Dit komt grotendeels omdat een profiel maken helemaal gratis is geworden. Natuurlijk bestaan er ook betalende formules om online te adverteren maar die kost weegt niet op ten opzichte van de traditionele kanalen.
Voor tips over hoe je een online campagne opstart verwijs ik graag door naar een vorige blog rond online campagnes waarin stap voor stap wordt uitgelegd over hoe je nu precies zo een online campagne opstart.
Zin gekregen om sociale media te integreren in jouw bedrijf? Maak snel een afspraak met de Marsmannen om samen de mogelijkheden te bespreken!